מחקרים

מהן ההשפעות של נגיף הקורונה על מבנים שונים בעין?

נמצא כי נגיף הקורונה יודע להכנס למגוון סוגי תאים בעין ולגרום למגוון שינויים מבניים

מגיפת הקורונה ורפואת עיניים. צילום: אילוסטרציה

ביטויים עיניים ונהיה (טרופיזם) רקמתית של נגיפי קורונה דווחו בהקשר של מחלת הקורונה (COVID-19), אך התהליכים הפתולוגיים ומיקום תאי של נגיף הקורונה טרם אופיינה היטב. מטרת מחקר זה הייתה לבחון את השינויים המיקרוסקופיים והמאקרוסקופיים ברקמה וכן לבחון את המיקום התאי של נגיפי קורונה ברקמת העין בזמן נתיחה לאחר המוות.

במחקר נבחנו רקמות עיניות מ-25 נבדקים שנפטרו בזמן זיהום עם נגיף הקורונה. RNA של הגן לקפסיד גרעיני של נגיף הקורונה כומת בעבר בעזרת droplet digital PCRי(ddPCR) מעין אחת של אותם הנבדקים. על כן, החוקרים קיבעו בפורמלין רקמות מהעין הנגדית של 21 מהנבדקים, ולאחר מכן בחנו אותו בשיטות היסטופתלוגיות. עבור ארבעת הנבדקים הנוספים, החוקרים לקחו דגימות מהעין שנמצאה חיובית בבדיקות ddPCR להמצאות הנגיף ובחנו אותם בשיטות היברידיזציה in situ על מנת לקבוע את המיקום ברקמה של RNA של חלבוני הספייק של נגיף הקורונה.

תוצאות המחקר הדגימו שינויים היסטופתלוגיים בכל 21 הדגימות, אשר כללו; הופעה של מבנים ציטואידיים, שינויים בכלי הדם ובצקת של הרשתית עם מעט עד היעדר דלקת ברקמות עיניות. היברדיזציה in situ מיקמה את ה-RNA של נגיף הקורונה בתאי עצב של הרשתית, בתאי הגנגליון, באפיתל הקשתית, בפיברובלסטים של הלחמית, באוליגודנדרוציטים ובשכבה החיצונית של עצב הראיה.

מסקנת החוקרים הייתה כי מגוון של שינויים היסטופתלוגיים שכיחים זוהו ברקמות העין בעקבות זיהום עם נגיף הקורונה, וחומר גנטי של הנגיף נמצא אף הוא במגוון רחב של תאים. מחקרים נוספים נדרשים לצורך קביעה האם השינויים שנצפו נגרמו ישירות מזיהום של הנגיף, התגובה החיסונית של המאחסן ו/או תחלואה נלווית של הנבדקים.

מקור:

Histopathology and SARS-CoV-2 Cellular Localization in Eye Tissues of COVID-19 Autopsies. H. Nida Sen, Kevin M. Vannella, Yujuan Wang et al. The American Journal of Pathology November 2023

נושאים קשורים:  מחקרים,  נגיף הקורונה,  עצב הראייה,  פולימראז,  היסטופתולוגיה
תגובות