קורונה בישראל

נערכים לעומס בתחלואת הקורונה: צה"ל הונחה להקים בית חולים שדה

בעוד משרד הבריאות הורה לפתוח עוד מחלקות קורונה וברמב"ם יחל לפעול השבוע בית חולים לשעת חירום, בכמה מבתי חולים טוענים: יש מקום במחלקות הקיימות ונתוני התפוסה של משרד הבריאות רחוקים מהמציאות

בית החולים התת קרקעי לשעת חירום ברמב"ם בשלבי הקמה. צילום: ארכיון: דוברות רמב"ם

שר הביטחון בני גנץ הנחה את מערכת הביטחון ופיקוד העורף להיערך לקראת הצורך בהקמת בית חולים שדה לטיפול בחולי קורונה אזרחים, תוך הסתייעות ברופאים ואחיות מצה"ל. מתקן כזה יכלול 200 מיטות אשפוז וציוד נלווה.

בנוסף הודיע אתמול מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי למנהלי בתי החולים כי התחזיות הקודרות מראות על אפשרות שבעשרת הימים הקרובים יגדל מספר חולי הקורונה במצב קשה בכמה מאות נוספים. במכתב שהועבר אליהם נמסרה הערכה של 300-200 חולים חדשים נוספים שעלולים להצטרף בתקופה הקרובה למערך האשפוז. התרעה זאת באה כאשר בתי חולים שונים החלו לדווח על קשיים בקליטת מטופלים חדשים.

פרופ' לוי כתב: "על בסיס התחזיות שהוצגו לנו בסוף השבוע האחרון, אנחנו צפויים לסיים את עשרת הימים הקרובים עם תוספת של כ-300-200 חולים קשים, מונשמים או קריטיים. אני מבקשכם, ללא יוצא מן הכלל, להתייחס למצב הזה כאל מצב חירום של מערכת הבריאות ומצפה לפיכך מהנהלות כלל בתי החולים והמוסדות הגריאטריים להתגייס למאמץ הלאומי להתמודדות עם עומס התחלואה הצפוי".

כן הונחו מנהלי החולים לפעול רק מול חמ"ל האשפוז של משרד הבריאות בכל הנוגע להעברה ולקליטה של חולי קורונה ולהיערך לקליטתם על פי תרחיש הייחוס שבידי כל בית חולים.

ההנחיה לצה"ל מבוססת גם היא על ההערכות בדבר העומסים הצפויים בבתי החולים השונים. השר גנץ קיים בנושא הזה הערכת מצב עם מנכ"ל משרד הביטחון, סגן הרמטכ"ל, מפקד פיקוד העורף וקצין רפואה ראשי. ההנחיה היא לבצע את עבודת המטה הנדרשת לשם הקמת בית חולים שדה והקצאת רופאים, אחיות ופרמדיקים מצה"ל לשם תפעולו.

"ההיערכות תתבצע מול משרד הבריאות ותמומש אך ורק בהתאם לצורך הדחוף של מערכת הבריאות", נמסר מלשכת שר הביטחון. במקביל נעשתה הנחיה "להתחיל לעבוד על אסטרטגיית היציאה מהסגר ולהיערכות לתגבור נוסף של כוחות המשטרה במקרה של הימשכות או הרחבת הסגר".

ברמב"ם יפתחו את בית החולים התת קרקעי לשעת חירום

אתמול הודיע  מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, שהיום אמורה להיפתח בבית החולים מחלקת קורונה רביעית בעוד שמחלקה פנימית אחת תיסגר. מבין 89 חולים שמאושפזים (נכון לאתמול בנהריה), 36 במצב קשה, ובהם 14 במצב קריטי. בית החולים עומד לדחות ניתוחים אלקטיביים וצוות המרדימים יופעל כדי לסייע לצוות המטפל בחולי קורונה במצב קשה וקריטי (טיפול נמרץ). לפי הערכתו, "הסגר ייתן אותותיו באזור הצפון רק בעוד שבועיים-שלושה ואז ייתכן שנוכל לראות מתינות בתחלואה. אני מקווה מאוד שלא נהיה איטליה. אבל ככל שהזמן חולף, אני נהיה בטוח פחות ופחות במשפט הזה", התבטא פרופ' ברהום.

במרכז הרפואי רמב"ם נערכים להפעלתו השבוע של בית החולים התת קרקעי הייעודי לחולי קורונה עקב תפוסה של מעל 100% שיש במחלקות הקורונה ("מחלקות כתר") שלו. כרבע מכלל המונשמים ברמב"ם – 15 חולים – הם חולי קורונה.

במתקן התת קרקעי יהיו 770 מיטות ו-170 עמדות למונשמים. תחילה יועברו לשם המאושפזים עתה ברמב"ם. ההערכה שיופנו אליו בהמשך חולים מבתי חולים אחרים בצפון הארץ ככל שייווצר בהם עומס כבד. בבית החולים כרמל תיפתח בשבוע הבא מחלקת קורונה שלישית (40 מיטות). בשל העומס, חמישה מאושפזים שהיו בו עד לפני כמה ימים הועברו כבר לבתי חולים במרכז הארץ.

"נתוני משרד הבריאות רחוקים מהמציאות"

בתוך כך, על פי הדיווח אמש (ב') בחדשות 12, בתי חולים בארץ מדווחים כי המשרד מפרסם נתונים מטעים על תפוסת מחלקות הקורונה. בבית החולים שיבא טוענים כי התפוסה במחלקות הקורונה שלו עומדת על 52% בלבד, בעוד במשרד טוענים כי המחלקה עמוסה ב-120% תפוסה. בכמה בתי החולים טענו כי דיווחי משרד הבריאות על שיעורי התפוסה רחוקים שנות אור מהמציאות ומטעים את הציבור. לדוגמה, באתר הרשמי של בית החולים שיבא, שיעור התפוסה עומד על 52% בלבד ולא על 120% כפי שטוען משרד הבריאות. גורם בבית החולים אמר בדיווח כי מיטות רבות פנויות ובאפשרות בית החולים לקלוט עוד חולי קורונה רבים.

גם ב"הדסה עין כרם" טוענים כי אם יינתן את התקציב לכך, הם יכולים לקלוט עוד חולים, גם קשים ומורכבים. גם בבתי החולים הגדולים, כגון "וולפסון" ו"סורוקה" התפוסה במחלקות הקורונה עומדת כעת על כ-50% בלבד ובאפשרותם לקלוט חולים מבתי החולים העמוסים בארץ.

מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי התייחס לנושא: "הוריתי לפתוח בכל בית חולים עוד מחלקה. השאלה היא רמת הטיפול ומה 'ישלמו' חולים אחרים שנדרשים לטיפול. ללא ספק, ככל שיעלו החולים מעל 800 חולים קשה והקשב של הצוות יצטרך להיות מופנה לכל החולים, אנחנו נתקשה לתת טיפול אופטימלי".

נושאים קשורים:  קורונה,  בתי חולים,  מחלקות קורונה,  בית חולים שדה,  פרופ' חזי לוי,  רמב"ם,  תחלואה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
22.09.2020, 09:50

מדינת חלם
מה הם לא יודעים שבמרכז הגריאטרי של ראשל"צ הקימו בעלות של 10 מיליון ש"ח, בית חולים יעודי לקורונה עם 10 מחלקות, 4 חדרי דיאליזה, מאות עמדות הנשמה ומלונית לצוות.
בית החולים ערוך ומוכן לפעילות, בניילונים.
רק שאין חולים... אין צוות... בית החולים ריק!!!

אנונימי/ת
22.09.2020, 12:07

אם כבר היו צריכים להקים את בית החולים הזה בתחילת המגיפה ולא להשבית את בית החולים מפעילות אחרת - טוב באמת שנזכרו עכשיו. יש גם את התת קרקעי בבילינסון והתת קרקעי בשיבא. כוח אדם אין! חלם בלשון המעטה