דעות

התפרצות מחודשת של COVID-19? הגל השני האמיתי כבר כאן

הגל השני הוא של המטופלים שסבלו מהזנחה פושעת בסגר הממושך, של אנשים עם חרדה ודיכאון, של קשישים הסובלים מ-Deconditioning, של מי שאיבדו את מקור פרנסתם ושל צוותי רפואה שחוקים ומתמחים מיואשים שטרם נמצא מענה לשיפור תנאי עבודתם

"ערב הכרזת הסגר הכללי כבר היה ברור מתוך נתוני התחלואה שאין למהלך הדרקוני הזה הצדקה וכי נזקו יעלה על תועלתו, כפי שאכן קרה". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

עם התמעט מספר החולים מקורונה בישראל והיציאה מהסגר הכללי הממושך מתאפשר מבט עם פרספקטיבה מסוימת על האופן שבו מתמודדת ישראל עם המשבר, מבט שיש לו חשיבות בהתכוננות להמשך.

מדינת ישראל נכנסה למשבר עם נתוני פתיחה נפלאים: מדינה עם שער כניסה אווירי יחיד המאפשר בקרת מעבר, עם מסורת של מוכנות והתמודדות עם מצבי חירום ותכניות מענה כולל למתאר של התפרצות, עם אוכלוסיה צעירה ועם מערכת בריאות איכותית הגם ששרויה במחסור כרוני. השורה התחתונה אינה מחמיאה במיוחד: ככל שהשוואות בינלאומיות במקרה זה בעייתיות מאוד, מספר החולים הכולל בארץ אינו קטן, בתי האבות ספגו מכה קשה והמצב הכלכלי הידרדר מאוד.

קבלת ההחלטות וניהול המשבר על ידי הממשלה מצטיירים כלקויים ונגועים בשיקולים לא ענייניים. היתרונות שפורטו מעלה לא תורגמו לפעולות אופרטיביות יעילות: שער הכניסה לישראל נותר פתוח למחצה זמן רב מדי, גופים שיכלו לתרום רבות לניהול המשבר מודרו, יכולת הביצוע היתה ירודה, המנהיגות זרעה בציבור פחד במקום לנטוע תקווה, והכאוס שלט.

משרד הבריאות המשיך לפעול בתפיסה של רגולטור ולא עשה את המעבר ההכרחי משגרה לחירום. מנגד, גופי השטח, בתי החולים וקופות החולים על צוותיהם הרפואיים, גורמי הביטחון שנרתמו והמתנדבים בעם תפקדו במיטבם ואלתרו פתרונות יצירתיים בהיעדר הנחיות ברורות מלמעלה. הציבור ברובו גילה משמעת ואחריות יחסית.

התחלואה התמקדה בקבוצות אוכלוסיה מוגדרות וביישובים מסוימים. האפיון הקליני מזה והנתונים האפידמיולוגיים מזה היו צריכים להשפיע על המדיניות לכיוון של סגר דיפרנציאלי חלקי על אוכלוסיות ויישובים, ללא צורך בסגר מלא, דבר שהיה מאפשר שימור פעילות חלקית של המשק

הצעד המרכזי שננקט על ידי הממשלה היה סגר כללי וממושך. עבודות מראות שלצעדי הכלה אחרים, ובראשם ריחוק פיזי ומניעת התקהלויות, ערך מוכח ועיקרי בבלימת ההתפרצות. במצב העניינים שהיה כאן ערב הכרזת הסגר הכללי כבר היה ברור מתוך נתוני התחלואה שאין למהלך הדרקוני הזה הצדקה וכי נזקו יעלה על תועלתו, כפי שאכן קרה.

המחלה התבטאה בשני מופעים שונים לחלוטין מבחינת חומרתם, בצעירים ובמבוגרים וחולים במחלות רקע. התחלואה התמקדה בקבוצות אוכלוסיה מוגדרות וביישובים מסוימים. האפיון הקליני מזה והנתונים האפידמיולוגיים מזה היו צריכים, כפי שכתב כאן הח"מ בזמן אמת, להשפיע על המדיניות לכיוון של סגר דיפרנציאלי חלקי על אוכלוסיות ויישובים, ללא צורך בסגר מלא, דבר שהיה מאפשר שימור פעילות חלקית של המשק.

את תוצאותיו של הסגר הכללי הממושך אנו רק מתחילים לחוות. ברמה הרפואית, הזנחה של איזון מחלות כרוניות ואיחור באבחון וטיפול במצבים דחופים. המצוקה הרגשית שבה נתונים רבים מספור היום קשה, עם תופעות של חרדה ודיכאון. התגברות האלימות במשפחה ונגד נשים בבתים הסגורים, בדידות של קשישים שלא נמצאה הדרך לאפשר להם קשר עם בני משפחותיהם. כל אלה יגיעו לפתחינו הרופאים וצוותי הרפואה, בעוד אנו עצמנו נתונים בשחיקה גבוהה בשגרה, שחיקה שרק התעצמה עם המשבר.

ברמה הכלכלית, נשבר מטה לחמם של רבים, אלפי עסקים קרסו והאבטלה והגירעון נסקו. כל אלה הם תוצאותיו של מהלך שלא היתה לו הצדקה מקצועית ושההחלטה עליו התקבלה ללא שיתוף אנשי מקצוע נוספים, מתוך כשלי חשיבה בהם ראיית מנהרה, פאניקה וקיבעון מחשבתי של מקבלי ההחלטות, שלא לומר שיקולים פוליטיים.

בהיעדרו של חיסון כנגד קורונה עד החורף הקרוב ובחפיפה שעלולה להיות בין הופעת השפעת העונתית לבין התפרצות מחודשת של קורונה, יש חשיבות רבה להעלאת שיעור החיסון לשפעת העונתית בחורף הקרוב

הנגיף עדיין כאן, הגם שבמספרים קטנים וההדבקה מועטה. האפשרות להתפרצות מחודשת בקנה מידה גדול נמוכה ביותר: אין זו הדינמיקה המוכרת ממגיפות קודמות. יחד עם היציאה מהסגר עדיין נודעת חשיבות להמשך מגבלות כריחוק פיזי, הגבלה על התקהלויות ושמירת היגיינה, כדי למנוע התפרצויות נקודתיות. עטיית מסיכות יש בה הגיון, הגם שאין עדות שברמת האוכלוסיה יש לה ערך.

יש נגיפים שנוטים להתפשט בחורף ויש שנוטים להתפשטות בקיץ, ולכן קיימת אפשרות להתפרצות גל שני של נגיף זה בחורף הבא. בהיעדר רזרבואר ידוע של המחלה בבעלי חיים הנמצאים במגע עם בני אדם, הגל השני מקורו יכול להיות בהתפרצות מקומית שעלולה להתפשט בתוך מדינה ושוב בין מדינות. עירנות קלינית, מעקב מעבדתי באוכלוסיות ושיתוף פעולה בינלאומי עשויים לזהות התפרצות כזו מוקדם, דבר שיאפשר נקיטת צעדים מהירים להכלתה.

שלא כנגיף השפעת, קצב המוטציות בנגיף SARS-COV-2 נמוך ואין צפי להשתנות משמעותית מעונה לעונה. אך בהיעדרו של חיסון כנגד קורונה עד החורף הקרוב ובחפיפה שעלולה להיות בין הופעת השפעת העונתית לבין התפרצות מחודשת של קורונה, יש חשיבות רבה להעלאת שיעור החיסון לשפעת העונתית בחורף הקרוב. ישראל לא התבלטה לטובה עד כה בשיעורי ההתחסנות לשפעת בהשוואה בינלאומית, עם שיעור התחסנות כולל של כ-20% בלבד. יש לעשות הרבה כדי לשנות את המצב הזה.

אין צורך בהקמת מערך חדש כשם שלא היה צורך ברכש כמות עצומה של מכשירי הנשמה שאין ולא יהיה כוח אדם מיומן כדי להשתמש בה בעת הצורך. יש בישראל אנשי בריאות הציבור מעולים שיש להעמיד לרשותם את הכלים והאמצעים לבצע חקירות אפידמיולוגיות רבות ובמהירות

צעד נוסף לו נודעת חשיבות לאפשרות של התפרצת מחודשת של מחלה זו ואחרות הוא חיזוק מערך בריאות הציבור. יש צורך ביכולת מהירה ויעילה ל- Contact tracing וביצוע בדיקות רבות כדי לגדוע את שרשרת ההדבקה באיבה של נגיף זה המידבק גם מחולים א-תסמיניים או בטרם הופעת סימני המחלה. אין צורך בהקמת מערך חדש לנהל את הפעולות הללו כשם שלא היה צורך ברכש כמות עצומה של מכשירי הנשמה שאין ולא יהיה כוח אדם מיומן כדי להשתמש בה בעת הצורך. יש במשרד הבריאות ובישראל אנשי בריאות הציבור מעולים שיש להעמיד לרשותם את הכלים והאמצעים לבצע חקירות אפידמיולוגיות רבות ובמהירות.

בהיבט ההצטיידות, יש להמשיך להפיק פלזמת מחלימים שנמצאה יעילה בהפחתת התמותה בחולים הקשים. יש להמשיך את המאמץ לפתח נוגדן חד שבטי הומני ספציפי, ולהצטייד ב-Remdesevir. אמצעי מיגון לצוותי הרפואה היו כל משך המשבר במחסור הן בבתי החולים והן בקהילה. כדי להבטיח את התייצבות הצוותים ואת האמון שלהם במערכת השולחת אותם למערכה הם צריכים לדעת שיש להם מספיק אמצעי מיגון איכותיים. מסיכות N95 הן המיגון ההולם עבורם ולא מסיכות כירורגיות, ידע בסיסי בניהול מגיפה ההולך ונתמך יותר ויותר בעדויות מחקריות.

הגל השני האמיתי איננו התפרצות מחודשת של COVID-19. לו ייעשו ההכנות שתוארו לעיל לאפשרות של התפרצות מחודשת של המחלה, ולו מקבלי ההחלטות יפיקו את הלקחים שעליהם להפיק - נעמוד באתגר ונוכל לו. הגל השני האמיתי הוא של המטופלים שסבלו מהזנחה פושעת בסגר הכללי הממושך, של אנשים עם חרדה ודיכאון, של קשישים הסובלים מ-Deconditioning, של אנשים שאיבדו את כבודם ואת מקור פרנסתם ושל צוותי רפואה שחוקים ומתמחים מיואשים שטרם נמצא מענה לשיפור תנאי עבודתם.

הגל השני האמיתי כבר כאן. הצעד החשוב ביותר שעל ההנהלות במערכת הבריאות לעשות כעת הוא ללמוד איך לטפל טוב יותר בכוח האדם המקצועי הנהדר, שהוא הנכס העיקרי שלהן, וליישם את השינויים הדרושים לשם כך לאלתר. אנשי השטח במערכת הבריאות הם שניצחו את הקורונה בגל הראשון, וזאת במחיר לא מבוטל. הם ינצחו בגל השני (זה האמיתי שכאן ועכשיו וגם זה העתידי מקורונה אם יגיע) בתנאי שיינתנו להם מנהיגות, תשומת לב ומשאבים.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  דעות,  נגיף הקורונה,  אפידמיולוגיה,  בתי אבות,  סגר,  חדשות,  מגיפת הקורונה
תגובות
29.05.2020, 09:52

יש מומחים שטוענים שהמשבר הכלכלי יארך כשלוש שנים

אנונימי/ת
29.05.2020, 17:54

לאור הנתונים החדשים שמראים התפרצות חדשה, הכתבה לא כלכך רלונטית.

אנונימי/ת
31.05.2020, 10:30

מסתמן כי ההתפרצות נובעת בין היתר מחוסר שמירה על כללים בסיסיים המתבקשים בעת הזו כפי שצויין בכתבה, על כן, היא בהחלט רלונטית